MEKRUH OLAN VAKITLER

416 Su üç vakitte; farz namazlari, cenaze namazini kilmak ve tilavet secdesi yapmak caiz degildir:
  1) Günes'in dogma vaktinde,
  2) Günes tam tepe noktasinda oldugu zaman,
  3) Günesin kizarmaya baslamasindan, batisina kadar.

  Fakat o günün ikindi namazi bu kaideden müstesnadir. Ikindi'nin edâsi, günes batarken de caizdir. Kadihan'da da böyledir.(50) Bu meselede Hz. Ukbe b. Amir (ra)'nin rivayet ettigi Hadis-i Serif vardir. Demistir ki: "Üç vakit vardir ki; Resûl-i Ekrem (sav) bizi o vakitlerde namaz kilmaktan ve ölülerimizi kabre koymaktan nehyetti. Bu vakitler; günesin dogma esnasidir, ta yükselinceye kadar. Bir de günes tepe noktasinda iken, batiya dogru meyl edinceye kadar. Ve bir de batmaya meyl ettigi zaman, batincaya kadar"(51)

 417 Nafile namaz kilmanin mekruh oldugu vakitler de sunlardir:
  1) Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Ikindiden sonra günes kavusuncaya kadar; sabah namazindan sonra günes doguncaya kadar namaz kilinmaz"(52) buyurdugu bilinmektedir. Dolayisiyla sabah namazini kildiktan sonra, günesin dogacagi vakte, kadar olan zamanda nafile namaz kilinmaz. Bir kimse sabah namazinin sünnetini ifsad etmis olsa da, farzindan sonra kaza etse, bu caiz olmaz. Ikindi namazini kildiktan sonra, günesin battigi zamana kadar olan vakitte de, nafile namaz kilinamaz. Nihaye ve kifaye'de de böyledir.(53) Imam-i Muhammed (rha) günesin dogmasindan maksadin, bir mizrak boyu yükselmesi oldugunu tasrih buyurmustur.

  2) Günes battiktan sonra, aksam namazini kilmadan önce de, nafile namaz kilinamaz.

  3) Cum'a Namazi kilinacagi ve Cum'a hutbesi okunacagi zaman da, nafile namaz kilinamaz. Ibn-i Abidin: "Imam minbere çikarken nafile kilmak Buhari ile Müslim'in ve diger hadis imamlarinin rivayet ettikleri su hadisten dolayi mekruhtur: "Imam hutbe okurken arkadasina "Sus" dersen, batil konusmus olursun" Resûl-i Ekrem (sav) farz oldugu halde iyiligi emir etmeyi bile yasak etti ise nafileye ne kalir. Ibni Battal'in dedigi gibi cumhurun kavli budur"(54) hükmünü zikretmektedir.

  4) Bayram namazlarinin hutbeleri okunacagi zaman, ayrica küsûf ve istiska namazlarinda da hutbe okunacagi zaman, nafile namaz kilinmaz.(55) Hacc hutbesi ve nikah hutbesi okunurken de, nafile namaz kilmak mekruhtur. Münyeti'l Musalli'de de böyledir.

  5) Farz namaz için ikamet getirildigi zaman, sabah namazinin sünneti hariç, nafile namaz kilmaya baslamak mekruhtur. Delil: "Cemaatle namaza ikamet getirildigi vakit, farz namazdan baska namaz yoktur"(56) Hadisidir.

  6) Bayram namazindan önce ve sonra nafile namaz kilmak mekruhtur. Yalniz bayram namazindan sonra evde (Camide degil) nafile kilmak mekruh degildir. Bahru'r Raik'te de böyledir.(57)

geovisit();