HABERLERİ ÖĞRENMENİN VE YAYMANIN HÜKMÜ
Soru: "Türkiye'de gayr-imüslim olan (Yahudi, Hıristiyan vs) vatandaşların inançlarına saygı gösteren bazı medya patronları, şuurlu Müslümanları 'mürteci' veya 'köktendinci' suçlamalarıyla mahkum etmeye çalışmaktadırlar. (...) Son birkaç yıldır; Anadolu sermayesi ve İslami hassasiyeti olan insanların kurduğu vakıflar tehdit altındadır. Suallerim, fesada sebeb olan medyanın haberleriyle ilgilidir. (...) Televizyon haberlerini doğru kabul eden ve bu haberleri yayan insanların vebali var mıdır? İslam fıkhında; haberleri öğrenmenin ve yaymanın hükmü nedir?"
CEVAP: Hevalarını ilah edinen ve İslam fıkhına karşı savaş açan müstekbirler; insanları kendi batıl emellerine hizmet ettirebilmek için, ellerinden gelen gayreti sarfetmektedirler. Fakat bu yeni bir hadise değildir. Tarih boyunca; haramzade zenginler zümresinin, İslam'a karşı savaştığı sabittir. Kur'an-ı Kerim'de, "Biz hangi memlekete, gelecek tehlikeleri haber verici bir peygamber gönderdikse, mutlaka oranın mütrefleri (şımarık-haramzade zenginleri), 'Biz sizin getirdiğiniz şeyleri inkar ediciyiz' dediler. Ve 'Biz hem servet, hem evlad itibariyle daha güçlüyüz. Azaba uğratılacak da değiliz' dediler" (Sebe Suresi: 34-35) hükmü beyan buyurulmuş ve bu hakikat haber verilmiştir. Türkiye'de insanların haklarını hafife alan ve keyfi bir egemenlik peşinde koşan mütrefin zümresi, İslam ile savaşmaktadır. Bu tesbitten sonra, "İslam fıkhında; haberleri öğrenmenin ve yaymanın hükmü nedir?" sualinize geçebiliriz. Feteva-ı Hindiyye'de, "Bir kimsenin; içinde bulunduğu beldenin veya diğer beldelerin havadisini sormasında ve öğrenmesinde, muhtar olan kavle göre bir beis yoktur. Hülasa'da da böyledir"(1) hükmü kayıtlıdır. Bu fetva, kaynağı sabit olan ve adil kimselerden alınan haberlerle ilgilidir. Kaynağı bilinmeyen herhangi bir haberin yayılması caiz değildir. Bu keyfiyeti haiz olan haberlerin tahkik edilmesinde zaruret vardır. Tahkik imkanı mevcut değilse, sükut edilmesi gerekir. Resul-i Ekrem (sav)'in, "Her duyduğunu söylemesi, kişiye günah olarak kafi gelir"(2) buyurduğu ve mü'minleri uyardığı malumdur. Müslüman olduğunu söylediği halde, fısk-u fücurla meşgul olan kimselerden alınan haberleri yaymak da caiz değildir. Meselenin özü budur. Birbirimize dua edelim.
(1) Şeyh Nizamüddin ve heyet- Feteva-ı Hindiyye-Beyrut: 1400, C: 5, Sh: 377. (2) Sahih-i Müslim-İst: 1401, C: 1, Sh: 10, Hd.No: 5, K.Mukaddeme: 3
CEVAP: Hevalarını ilah edinen ve İslam fıkhına karşı savaş açan müstekbirler; insanları kendi batıl emellerine hizmet ettirebilmek için, ellerinden gelen gayreti sarfetmektedirler. Fakat bu yeni bir hadise değildir. Tarih boyunca; haramzade zenginler zümresinin, İslam'a karşı savaştığı sabittir. Kur'an-ı Kerim'de, "Biz hangi memlekete, gelecek tehlikeleri haber verici bir peygamber gönderdikse, mutlaka oranın mütrefleri (şımarık-haramzade zenginleri), 'Biz sizin getirdiğiniz şeyleri inkar ediciyiz' dediler. Ve 'Biz hem servet, hem evlad itibariyle daha güçlüyüz. Azaba uğratılacak da değiliz' dediler" (Sebe Suresi: 34-35) hükmü beyan buyurulmuş ve bu hakikat haber verilmiştir. Türkiye'de insanların haklarını hafife alan ve keyfi bir egemenlik peşinde koşan mütrefin zümresi, İslam ile savaşmaktadır. Bu tesbitten sonra, "İslam fıkhında; haberleri öğrenmenin ve yaymanın hükmü nedir?" sualinize geçebiliriz. Feteva-ı Hindiyye'de, "Bir kimsenin; içinde bulunduğu beldenin veya diğer beldelerin havadisini sormasında ve öğrenmesinde, muhtar olan kavle göre bir beis yoktur. Hülasa'da da böyledir"(1) hükmü kayıtlıdır. Bu fetva, kaynağı sabit olan ve adil kimselerden alınan haberlerle ilgilidir. Kaynağı bilinmeyen herhangi bir haberin yayılması caiz değildir. Bu keyfiyeti haiz olan haberlerin tahkik edilmesinde zaruret vardır. Tahkik imkanı mevcut değilse, sükut edilmesi gerekir. Resul-i Ekrem (sav)'in, "Her duyduğunu söylemesi, kişiye günah olarak kafi gelir"(2) buyurduğu ve mü'minleri uyardığı malumdur. Müslüman olduğunu söylediği halde, fısk-u fücurla meşgul olan kimselerden alınan haberleri yaymak da caiz değildir. Meselenin özü budur. Birbirimize dua edelim.
(1) Şeyh Nizamüddin ve heyet- Feteva-ı Hindiyye-Beyrut: 1400, C: 5, Sh: 377. (2) Sahih-i Müslim-İst: 1401, C: 1, Sh: 10, Hd.No: 5, K.Mukaddeme: 3
Konular
- Zaman Anlayışımız ve Ramazan
- Biraz Açlık, Daha Çok Takva: Oruç
- Efendimiz (s.a.v.)'in hicreti
- Mahremiyet ve Tesettür
- Kul Hakkı Kimin Hakkı?
- Din, nasihat üzere kaimdir
- İnsan Olmaya Doğru
- Hayat âhiret hayatıdır
- Günahlardan arınma mevsimi: Üç aylar
- Mübarek Üç Aylar'ı Nasıl Değerlendirmeliyiz?
- Günahlardan arınma mevsimi: Üç aylar (2)
- Üç aylar ve faziletleri
- Günahlardan arınma mevsimi: Üç aylar (3)
- Mübarek Üç Ayların Fazileti
- Günahlardan arınma mevsimi: Üç aylar (4)
- Berat gecesinde yapılan ibadetin fazileti büyüktür
- Camide “Tevrat dersi vereceğim” diyen imam
- Ramazan ayına adım adım yaklaşıyoruz
- Günahlardan arınma mevsimi: Üç aylar (5)
- Mümin, iyi ve değerli kabul ettiği şeyleri infak etmeli!
- ‘İnsanları cehenneme sürükleyen yalnızca dilleridir’
- Helal çizgisinde hayat
- Kazançta helal duyarlılığına sahip olabilmek
- KUR'ÂN: EN MUHTEŞEM, EN MÜKEMMEL KİTAP
- BATI, MEDENİYETİ MÜSLÜMANLARDAN ÖĞRENDİ
- ABD hapishanelerinde 93 kişinin hidayetine vesile oldu
- gitanes brunes filter cheap cigarettes online, buy one pack cigarettes online qq
- nat sherman naturals original discount cigarettes online, buy additive free cigarettes online nx
- 20 yıllık papaz Müslüman oldu ülke karıştı
- Kur'an'ı Bulgarca'ya çevirirken Müslüman oldu